Het aanmelden bij ons ontbijt van vandaag is eindelijk goed verlopen; we staan eindelijk in het systeem geregistreerd! Om 08.00 uur gaan wij zonder problemen ontbijten. Dit is ons laatste ontbijt bij dit hotel, want vanavond vertrekken we met de Trans Siberische Express richting Irkoetsk. Een treinreis van vier dagen; wij zijn zeer benieuwd!
Om 09.00 uur staat onze gids, Alexander op ons te wachten voor de diverse excursies die we deze dag gaan doen met de metro. In de binnenstad van Moskou zijn de fileproblemen nog groter dan in Nederland. Daarom organiseert Tiara Tours de excursie per metro, zodat de reis naar de diverse bestemmingen spoedig verloopt.
Alexander heeft al een paar (groeps)metrokaart voor ons allemaal. Voor ons is het een kwestie om door de poortjes te lopen wanneer hij met het (groeps)metrokaartje door de scan haalt.
Bij station Kitay-Gorod zijn we uitgestapt en zijn we over Varvarka Street richting de rivier Moskva gelopen. Langs deze straat bevinden zich een aantal kerken en kloosters die ooit door rijke kooplieden werden gesticht: de Barbara kerk, de kerk van de heilige Maximus, het klooster van de Kroon van de Heilige Maagd en de Georgische kerk. Aan de Varvarka Street staat ook het stamhuis van de familie Romanov (Varvarka 10) die in 1613 op de Tsarentroon kwam. Aan deze straat staat het eerste postkantoor in Rusland. Hier vertelt Alexander ons dat de straten elke dag doorgespoeld worden met water. Het doorspoelen stamt nog af uit de Tsjernobyltijd. Dit is om ervoor te zorgen dat de radioactieve deeltjes weggespoeld worden. Vanuit deze straat lopen wij bijna direct tegen de Basilius kathedraal aan die geldt als symbool van Moskou en Rusland zelf.
Het Basilius kathedraal werd in 1555 ter viering van de verovering van de Tartarenhoofdstad Kasan – in opdracht van Tsaar Ivan de Verschrikkelijke – gebouwd. Acht kerken, elk met een anders gekleurde individuele koepel bekroond omringen een negende kerk in het midden. De plattegrond heeft de vorm van een Russisch orthodox kruis. De hoge binnenruimten zijn versierd met 400 iconen en oude fresco’s.
Als wij langs deze kathedraal heen lopen, komen we op het Rode Plein uit waarop nog steeds de tribunes van eergisteren staan. Jammer voor onze foto’s. In de verte zien wij het mausoleum van Lenin en de gids vraagt ons of wij interesse om dit te bezoeken waarbij 12 van de 14 groepsleden nee antwoorden. Maar we vinden het ook prima om te wachten voor degene die wel het mausoleum willen bezoeken.
Het Rode Plein is het voorplein van het Kremlin en vertegenwoordigt zo ongeveer het hart van van Rusland. Het terrein was oorspronkelijk het markt- en verzamelplein en werd ook het ‘Brandplein’ genoemd, omdat de marktkramen zo vaak in vlammen opgingen. Het heet pas sinds de tijd van Ivan de IV het ‘Rode Plein’ en dit verwijst niet alleen naar zijn kleur, rood, maar het betekent in het Russisch ook namelijk ‘mooi’ .
We lopen over het Rode Plein heen richting het imposante rode gebouw, het historisch museum (www.shm.ru). Hierin is heel veel van de Russische geschiedenis terug te vinden.
Als wij langs dit gebouw in dezelfde richting doorlopen komen wij door de opstandingspoort heen. De poort uit 1680 werd in 1931 door Stalin afgebroken, omdat hij de militaire parades belemmerde. In 1995 werd hij herbouwd. Aan de voorkant van deze poort vind je een bronzen plaat die het centrum van Moskou voorstelt. Als je op de plaat staat en een muntje over je schouder gooit, mag je een wens doen. Let op: dit muntje ben je zeker kwijt. Vanaf hier lopen wij linksom richting de Alexander tuin (park naast het Kremlin), waarin zich het graf van de Onbekende Soldaat bevindt. Bij elke staatsbezoek komen regeringsleiders als eerste naar deze plek toe om eer te bewijzen aan onbekende gevallenen. Na het passeren van de tuin lopen wij via Vozdvizhenka Street richting Arbat Street.
Bij Arbat Street aangekomen krijgen wij één uur de tijd om te lunchen en eventueel aankopen te doen. Wij en Jan Bakker hebben deze tijd benut (voor ons: nog meer) Hard Rock Cafe T-shirts te kopen. Hiervoor moesten wij één kilometer heen lopen en één kilomter weer teruglopen. Jan van Tilborg, Jan Bakker en Firoz lopen met ons mee. Wij hebben hen het postkantoor aangewezen, waarna Firoz en Jan B. een paar ansichtkaarten en postzegels hebben gekocht. Al met al hebben wij door onze aankopen bij Hard Rock Café en de tijd in het postkantoor niet genoeg tijd om te lunchen, maar gelukkig hebben wij Sultana’s in onze rugzak en twee flessen water en aan het eind van Arbat Street heeft Richard even gauw nog extra flessen water gekocht.
Wij zijn opgestapt bij metrostation Arbatskaya en uitgestapt bij station Kievskaya.
1. Arbatskaya
Dit station bevat 76 prachtige bronzen beelden.
3. Novokuznetskaya (1943) – Groene lijn
Op dit station hangen veel prachtige schilderijen aan de muur.
4. Mayakovskaya – (1938) – Groene lijn
De muren en plafonds van dit station zijn met mosaic bekleed. Er is een grote wandvullende mosaic van Lenin.
Naast het bezoek van vandaag aan bovengenoemde stations zijn we op eigen gelegenheid (gisteren) op andere stations geweest (zoals hieronder is genoemd):
Kropotkinskaya (1935) – Rode lijn
Dit station bevat veel marmeren pilaren.
Komsomolskaya (1935) – Rode lijn
Dit station bevat veel imposante en mooie kroonluchters en pilaren.
Wij worden door onze gids Alexander geattendeerd dat er op alle stations zakkenrollers zeer actief zijn. Dit hebben wij met eigen ogen gezien. Wees dus zeer alert als je met de metro reist. Jan B. heeft mij nog gewaarschuwd op een zakkenroller die dicht in de buurt van mijn rugzak stond. De metrostations in Moskou zijn schoon vergeleken met die van Nederland; een paar keer per dag worden de roltrappen en -leuningen en vloeren in het station gereinigd.
Zoals gezegd zijn wij uitgestapt in Kievskaya. Deze omgeving ziet er heel modern uit. Wij zien veel nieuwbouw en moderne gebouwen. Vanaf hier hebben wij een klein stukje gelopen naar de rivier De Moskva, waarna wij op een rondvaartboot zijn gestapt. Tijdens deze boottocht krijgen wij van Kerensa een drankje namens Tiara Tours aangeboden. Het is vandaag niet heel erg warm; af en toe is het nogal fris op de boot. Tijdens de boottocht komen wij langs het Novodevichiy klooster. Het klooster diende als een toevluchtsoord voor vrouwen uit Tsaristische gezinnen, zoals de weduwe van de zoon van Ivan de Verschrikkelijke en Tsarina Sofia. Het klooster beheert tevens de begraafplaats van degenen die niet promiment genoeg waren om in de Kremlinmuur geplaatst te worden zoals recent Boris Jeltsin en Nikita Chroesjtsjov.
Verderop kun je één van de zeven “Stalin Sky Scrapers” zien. Dit is nu de Moskou Staatsuniversiteit. Ondertussen zien wij aan de rechterkant een ski springschans die gebruikt wordt om te trainen. Recht voor ons uit zien wij nog een unieke brug: het twee verdieping hoge metrostation Vorobyovy Gory. Dit is het langste station van het Moskou metrosysteem en de enige ter wereld die in een brug is gehuisvest. De brug is bekend als de Luzhniki Metrobrug. Vlak na deze brug zien wij een vreemd gebouw met een soort stellage aan de bovenkant. Onze gids Alexander legt uit dat dit gebouw aan de bovenkant zonnepanelen bevat dat dit het eerste gebouw ter wereld is dat zijn eigen energie kan opwekken door middel van zonnepanelen. Het gebouw is ondertussen in gebruik door de Russian Academy of Sciences en op de bovenste (22ste) verdieping zit een restaurant waar je van het uitzicht kunt genieten.
Aan onze rechterhand zien wij in de verte een ruimteschip staan vlakbij een draaimolen. Dit ruimteschip, een voormalige spoetnik staat hier
tentoongesteld in het Gorky Park dat een pretpark is.In de rivier is een groot beeld neergezet door een kunstenaar wat een monument voor Peter de Grote voor moet stellen. De kunstenaar heeft dit aan verschillende landen proberen te verkopen, maar niemand wilde het hebben. Daarom is het Peter de Grote geworden en bijvoorbeeld geen Columbus dus. Vlak na dit pompeuze beeld zien wij aan de rechterkant de Red October Chocolate Factory. Deze fabriek produceert nog dagelijks chocolade.
Aan de linkerkant zien wij de Christus-Verlosserkathedraal voorbij komen. In de verte zien wij aan de linkerkant het Kremlin. Dit ziet er heel anders uit vanaf het water als vanaf de straat. Dit geeft ons de mogelijkheid om nog een paar mooie foto’s te schieten. Aan het einde van de boottocht is ook de excursie afgelopen. Op het dek gaat Kerensa langs met de pet fooi voor Alexander die zij na afloop van de excursie overhandigt aan Alexander. Op een gegeven moment krijgt Kerensa vanuit een boot 100 Roebel toegeworpen in de pet, omdat die persoon dacht dat het voor een liefdadigheidsinstelling was. De gids brengt ons naar het metrostation Kitay-Gorod, waarna wij terugreizen naar het hotel. Om ongeveer 17.00 uur zijn wij weer terug bij het hotel.
Vanavond stappen wij op de Trans Siberië Express. Dankzij een tip van Tiara Tours hebben wij een late check-out geboekt. Zodoende kunnen wij ons nog rustig opfrissen en eten voordat wij om 20.00 door Dimitri worden opgepikt om naar het station te gaan. Onze trein vertrekt om 21:25 uur vanaf spoor 2 van Yaroslavskaya terminal in Moskou. Wij hebben een 2-persoonsgebruik van 4-persoonscoupé geboekt. Achteraf gezien heel comfortabel. Op het station geeft Dimitri nog wat informatie over de trein.
Bij het uitreiken van de treintickets door Kerensa, onze reisbegeidster, blijkt dat onze treintickets niet op onze naam staan, maar op naam van twee mensen uit onze groep, Jan Bakker en Anna Honigh. In het Russisch wordt er achterop het ticketboekje een uitleg gegeven. Jan en Anna worden verzocht hun paspoort ter beschikking te stellen om een soepele instap te bespoedigen. Hierbij krijgt de provodnitsa (rijtuigbeheerster) uitleg over de foutieve namen. Zij vindt dit geen probleem en wijst ons onze coupé aan.
In de trein is onze coupé schoon en klaar voor gebruik. Wij bevinden ons nu in de Rossija, de Express trein van Moskou naar Vladivostok. Deze trein heeft de kleuren van de Russische vlag zoals je wellicht op de foto’s wel zult zien.
Bij het vertrek om exact 21:25 uur krijgen wij van de provodnitsa een schoon textielpakket in plastic uitgereikt. Dit pakket bevat een laken voor op het matras, een dekbedhoes (in de coupé zijn dekens en kussens aanwezig), een kussensloop en twee handdoekjes per persoon. Na de koffers onder de bank geschoven te hebben installeren wij ons verder in ons “slaapkamertje c.q. huiskamertje” in de trein. Overdag is onze coupé een huiskamertje en ’s avonds klappen wij het bed (opgemaakt en al) naar beneden en is ons slaapkamertje gereed.
We maken onze bedden op, want we zijn moe van de excursie. De bedden liggen erg lekker, zacht en genoeg ruimte om te liggen.
De komende drie en halve dag zullen wij onze tijd doorbrengen in de trein. We zijn benieuwd hoe ons dit zal bevallen.
Om 0:42 uur arriveren wij in Vladimir waar wij 23 minuten stoppen. Ondanks dat de provodni(k)(tsa) op alle passagiers let, is het raadzaam om zelf de vertrektijd in de gaten te houden. De trein geeft geen signaal bij vertrek en je hoort hooguit het sissen van de remmen. Nu gaan we lekker slapen.
’s Nachts om 03:45 uur is de trein nog een keer 10 minuten gestopt in Nizhniy Novgorod. Wij hebben hier weinig van meegekregen.